„Neumím dost poděkovat za pomoc.“ Slova z dotazníkového šetření pečovatelské služby za rok 2021
24. března 2022 Články

„Neumím dost poděkovat za pomoc.“ Slova z dotazníkového šetření pečovatelské služby za rok 2021

Sociologická encyklopedie k dotazníkovému šetření, mimo jiné, uvádí, že je to jedna z technik terénního sběru informací, při které jsou potřebné informace od zkoumaných osob získány písemně, prostřednictvím tištěných otázek v dotazníku. Obecně dotazníkové šetření zjišťuje potřebné údaje zprostředkovaně, nedochází k přímé interakci mezi výzkumným pracovníkem a respondentem; je to technika vysoce formalizovaná a standardizovaná. Zdroj web encyklopedie.

Na tomto místě považuji za důležité říci, že služba je velmi náročná, na pracovníky jsou kladeny vysoké požadavky. Jsem potěšena, že z dotazníkového šetření vyplynulo, že odvádíme kvalitní práci, že jsou uživatelé spokojeni, doporučují naši službu, že služba je uživateli vysoce hodnocena. A my tak stále pokračujeme v naplňování tradice.

Zdeňka Vlčková: Považuji za důležité říci, že služba je velmi náročná, na pracovníky jsou kladeny vysoké požadavky

Dotazníkové šetření 2021 bylo zaměřeno i tentokrát na zjištění souladu poskytování služby s veřejným závazkem. Probíhalo v posledních dvou měsících kalendářního roku. Bylo předáno 200 dotazníků uživatelům služby, z toho 101 bylo vyplněno. Dotazníky byly poukázány také stovce rodinných příslušníků, přičemž 56% byla návratnost. Zde výběr otázek a odpovědí, kompletní dokumentace je archivována ve službě. 

  • Pomáhají Vám pracovníci Charitní pečovatelské služby Zlín v tom, abyste mohl/a setrvat co nejdéle ve svém domácím prostředí a nemusel/a se nikam stěhovat, např. do domova pro seniory…?
    • 100% dotazovaných uživatelů potvrdilo, že jim Charitní pečovatelská služba Zlín pomáhá v tom, aby mohli setrvat co nejdéle v domácím prostředí, což je v souladu s posláním a cílem naší služby. 
      • „Jsem sama, a pokud něco naléhavě potřebuji, pomohou mi, pomohou mi i zvládat samotu, když syn nemá čas.“
    • Odpověď rodinných příslušníků
      98 % dotázaných potvrzuje, že naše služba podporuje jejich nejbližší, naše uživatele v tom, aby mohli setrvat co nejdéle ve svém domácím prostředí, což je sice méně než v minulém roce, přesto je však toto číslo maximálně pozitivní. Uvedené je v souladu s posláním a cílem Charitní pečovatelské služby Zlín. 
  • Pomáhají Vám pracovníci služby zachovat Vaši soběstačnost a tím i dosavadní způsob života?
    • 97% dotazovaných uživatelů odpovědělo na otázku kladně, pouze 3 % uživatelů neodpověděli na tuto otázku. Je tak potvrzen soulad s cílem služby – pomoci zachovávat běžný, dosavadní způsob života.
      • „Soběstačná už nejsem, ale pečovatelská služba pro mne nemůže udělat více. Pomáhají mi i dcery.“
      • „Neumím dost poděkovat za pomoc.“
      • „Jelikož jsem imobilní, moje soběstačnost je značně omezena.“
      • „…A ani nevím, jak Vám za to poděkovat.“
  • Cítíte se v přítomnosti našich pracovnic bezpečně, důvěřujete jim? 
    • 99% uživatelů uvedlo, že se cítí v přítomnosti našich pracovních bezpečně a důvěřuje jim. 
      • „Věřím jim a důvěřuji. Doufám, že mi pomohou vždy, když budou moci.“
      • „Určitě a zvláště oceňuji, že mají pro mě milé slovo, a vyslechnou mě.“
      • „Všechny pracovnice působí svým lidským, citlivým přístupem, velmi pozitivně a důvěryhodně.“ 
      • „Pracovnice jsou příjemné, vstřícné a empatické.“
      • „Cítím se v přítomnosti pečovatelek jako ve svátek.“
      • „Časté střídání pracovnic, některé nebudí důvěru.“(komentář u jedné odpovědi – Spíše NE)
  • Poskytují pracovnice pečovatelskou službu odborně a profesionálně? 
    • 97 % uživatelů uvádí, že naše služba je poskytována odborně rozhodně nebo spíše ano. Jde o nárůst kladného vyjádření o 2 % oproti předchozímu roku. Pouze jeden uživatel uvedl zápornou odpověď. Naše služby jsou poskytovány dle vyjádření uživatelů odborně, což je v souladu s cílem služby a také zásadami.
      • „Poskytují nejen odbornost, ale i dobré rady.“
      • „Těším se na každou návštěvu.“
      • „..a rád sleduji, jak jim jde práce „od rukou“. 
    • Odpověď rodinných příslušníků
      100 % respondentů udává, že služba je poskytována odborně a profesionálně. 
  • Vyhovuje Vám časové rozpětí, ve kterém k Vám pracovnice dochází?
    • 86% uživatelů uvedlo, že jim vyhovuje (rozhodně, nebo spíše) časové rozpětí služby. Výsledek zkresluje údaj 5 respondentů, kteří se nevyjádřili. Domnívají se, že když chodí do jídelny nebo je jim poskytována donáška stravy či praní prádla, že vlastně nevyužívají sociální službu. Celkově se mírně zvýšil počet těch, kteří nejsou příliš spokojeni s časovým rozpětím, ve kterém pracovnice dochází. Je velmi těžké vyhovět přání mnoha uživatelů, aby byla paní pečovatelka u nich v přesném čase. Děláme maximum pro to, abychom každému vyhověli, ale současně musíme dbát na rozložení časové osy pracovnice a možnosti služby, a také brát v potaz nepředvídatelné události (počasí, poruchy vozů, dopravní zácpy..). I tak je potvrzena správnost časového rozpětí služby uvedené ve veřejném závazku. 
  • Přistupují k Vám pracovníci/ce s úctou a respektem?
    • 98 % uživatelů uvedlo, že k nim pracovnice přistupují s úctou a respektem, což byla jiným způsobem prověřena zásada poskytované služby: úcta, empatie, ochota. Výsledek je o 3 % lepší než v loňském roce, což je dobrý ukazatel a jde o velmi pěkný výsledek. Uvedené je v souladu se zásadami služby. 
      • „Ano, všechny jsou výjimečné ženy, mají můj obdiv a úctu.“
      • „Necítím, že mě nerespektují.“
      • „Chodím do jídelny, pracovnice jsou skvělé, vždy ochotné, vše funguje jak má.“
  • Doporučili byste naši službu jiným zájemcům?
    • Odpověď rodinných příslušníků
      98% by naši službu doporučilo.  
  • Ohodnoťte, prosím, spokojenost s Charitní pečovatelskou službou Zlín známkou jako ve škole (1 – 5).
    • 98 % uživatelů hodnotí spokojenost s pečovatelskou službou známkou výborně nebo velmi dobře, což je totožné s minulým rokem a je to tedy velmi pozitivní zjištění a to, že služba funguje stále na velmi dobré úrovni a je hodnocena výborně. Dva uživatelé se nevyjádřili. 
      • „Jsem ráda, že ke mně chodí, už vše nezvládám jako dříve a těším se, že si trochu popovídáme.“
      • „Děkujeme za vzornou péči.“
      • „Jsme velmi spokojeni, já i moje žena, pečovatelky jsou ochotné a rád si s nimi popovídám i zazpívám.“
      • „Jsem velmi spokojen, holky jsou šikovné, bez vady.“
      • „Některé jsou opravdu precizní, nejlepší a nejpreciznější je paní pečovatelka z Kašavy – velká pochvala.“
      • „Mohu jen chválit – ochotu, vstřícnost, pochopení, citlivý přístup (až rodinný). Ve všech bodech 1*.“
      • „Některé pečovatelky zasluhují velkou pochvalu.“
      • „Všechny pracovnice jsou milé, příjemné, empatické, vysoce profesionální, nápomocné svými radami, zkrátka nej! Na jejich návštěvy se vždy těšíme.“
      • „Vyhovovalo by mi menší střídání pracovnic, ale chápu důvody, proč tomu tak není.“
      • „Děkuji všem pracovnicím, které za mnou jezdí a pomáhají mi, díky nim mohu zůstat v domácím prostředí.“
      • „Jsem velmi spokojena. Návštěva pracovnic je pro mě vzpruha v boji proti depresím. Vždy se na ně těším.“
      • „Jsem spokojená, některé mám velmi ráda a ráda si s vámi povykládám. Jsem vděčna za jejich pomoc. Jenom ta doprava k lékaři! Bohužel zase jenom taxi! Jinak děkuji! Ta „dnešní“ paní, tu mám taky velmi ráda.“
      • „Touto cestou děkuji za péči, ochotu, laskavost a trpělivost všech pečovatelek. Škoda, že s nimi nemohu být trochu déle, ale vím, že nejsem sama, máte hodně práce, tak nejde čas prodlužovat. Upřímně všem děkuji.“
      • „Využívám jen jídelnu, kde jsem velmi spokojena. Pracovnice jsou milé, ochotné, pomáhají nám.“
      • „Zatím jsem zde spokojena natolik, že doufám ve zdravé a spokojené stáří, které samo je obtížné a pomoc potřebujeme každý. Vaše pečovatelské služby jsou poslání a proto věřím, že budu zde ve zdraví a klidu dožívat svůj život.“
      • „Mám spoustu známých a přátel, kteří jsou na pomoci závislí, i mimo Zlín a hodnocení je totožné s mým. Služba, obsluha a pomoc v jakékoliv podobě, je nesmírně těžká, ale nedostatečně finančně ohodnocená.“
      • „Ve službě jsou velmi dobré.“
      • „Chválím všechny pracovnice.“
      • „S péči jsme velmi spokojeni, nemáme žádné připomínky, děkujeme za pomoc a vstřícnost.“
    • Odpověď rodinných příslušníků
      95 % respondentů uvedlo ohodnocení výborné či chvalitebné, což je sice o 3 % méně než v loňském roce, ale i tak se jedná o velmi pozitivní výsledek.  
      • „Nesetkali jsme se se zápornými jevy. Spíše lze hodnotit na 1 s vyznamenáním.“
      • „Vaše služby hodnotíme velmi kladně a mnohokrát děkujeme za celoroční péči. Přejeme všem krásné svátky vánoční a hlavně v této době hodně zdraví.“
      • „Děkujeme za vzornou péči o manžela.“
      • „Hodnotím velmi dobře. Jsme velmi spokojeni a jsme za ni vděčni. Oceňujeme spolehlivost, odbornost.“
      • „Jsme za Vás moc rádi, děkujeme.“
      • „Velká pochvala blondýnce z Kašavy, ale jinak všem moc děkujeme.“
      • „Poslední dobou je pravidelnost docházky problém.“
      • „Příjemné dámy, ohleduplné, pracovité. Děkuji za pomoc a dobré rady.“
      • „Děkuji všem. Spokojena.“
      • „Strašně moc děkuji.“

Posláním Charitní pečovatelské služby Zlín je poskytnutí odborné pomoci rodinám s dětmi, osobám se zdravotním nebo tělesným postižením a seniorům se sníženou soběstačností, která vznikla v důsledku věku či nemoci. Služba plně podporuje úsilí uživatele setrvat co nejdéle ve svém domácím prostředí. Jejím cílem je zajistit bezpečné a odborné služby, zachovat běžný, resp. dosavadní způsob života uživatele, podpořit jeho soběstačnost a zmírnit osamělost a bezmocnost, umožnit, aby uživatel zůstal co nejdéle ve svém domácím prostředí, případně poskytovat péči v době, kdy rodinní příslušníci vykonávají svá zaměstnání. 

Ocitli jste se bezradní, neboť Váš blízký se stal nemohoucím a závislým na pomoci druhých? Nemáte sílu mu dát potřebnou péči? Nebo Vám samotným činí stále větší problém postarat se o sebe stejně, jako dříve? Odbornou péči uživatelům v jejich přirozeném prostředí, u nich doma, poskytnou pracovnice Charitní pečovatelské služby Zlín, které vzkazují: "Jsme tady pro Vás! Už jednatřicet let."

Charitní pečovatelská služba Zlín, finanční podpora: Zlínský kraj, Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky, statutární město Zlín a dárci - veliké poděkování. Bankovní spojení ČS, a.s., č.ú. 1400878319/0800.