Klienti oceňují, že služba bere ohled na jejich individuální potřeby. I to ukázalo dotazníkové šetření za rok 2022
7. března 2023 Články

Klienti oceňují, že služba bere ohled na jejich individuální potřeby. I to ukázalo dotazníkové šetření za rok 2022

Lidská důstojnost │ individuální přístup │ respektování soukromí │ motivace uživatelů │ týmová práce personálu = zásady poskytované sociální služby. Jsou dodržovány? A v jakém rozsahu? Nabízí služba i více, než základní činnosti? A co důvěra, kterou klienti pro pocit bezpečí a přijetí potřebují. Nacházejí ji, nejčastěji matky s dětmi, v pobytové službě? Znovu, po roce, byly otázky kladeny uživatelům služby v anonymním dotazníkovém šetření.

Klienti ubytovaní ve zlínském azylovém domě byli v závěru uplynulého roku (2022) vyzváni k vyplnění dotazníků spokojenosti, přičemž každý byl individuálně seznámen s tím, za jakým účelem je toto šetření prováděno a samozřejmě i s tím, že se jedná o dobrovolné a anonymní vyplnění. Rozdáno bylo deset výtisků, návratnost těchto dotazníků byla 60%, což znamená, že vyplněných dotazníků se vrátilo zpět k vyhodnocení 6 a to prostřednictvím schránky na vzkazy, umístěné ve společenské místnosti. Zde je uveden výběr otázek a odpovědí. Komletní dotazníkové šetření archivováno ve službě.

Co klientky do služby přivedlo, kde čerpaly informace o možnostech? Dvě klientky se o námi poskytované službě dozvěděly na místně příslušném OSPOD, dvě klientky informace získaly z informačních materiálů, a dvě označily možnost jinak – v minulosti již naši službu využily. Internet a poskytovatel jiné sociální služby nebyl označen ani jednou. 

  • V minulosti jsem již využila podobnou sociální službu
    • 50,0% (3 osoby) = ano 
    • 33,3% (2 osoby) = ne 
    • 16,6% (1 odpověď) = nechci odpovídat 
  • Doporučili by naše zařízení svým známým, pokud by se dostali do situace, že by byli nuceni tuto službu vyhledat
    • Všichni dotázaní klienti, by bez rozmyšlení službu doporučilo – našli zde příjemné prostředí, bezpečí, profesionální jednání zaměstnanců a to hlavní, střechu nad hlavou.
  • Dodržuje personál to, co je předem domluveno?
    • 50,0% (3 odpovědi) = vždy
    • 50,0% (3 ospovědi) = často
  • Jednají zde s Vámi jako s rovnocenným partnerem?
    • 66,6% (4 odpovědi) = vždy 
    • 33,3% (2 odpovědi) = často
  • Máte zde pocit bezpečí a jistoty?
    • 100,0% (6 odpovědí) = vždy
  • Máte možnost vyjadřovat se k průběhu poskytované služby a spolupodílet se na jejím průběhu?
    • 83,3% (5 odpovědí) = vždy 
    • 16,6% (1 odpověď) = často 
  • Poskytují Vám zde všechny informace, které potřebuje vědět o službě a jejím průběhu?
    • 50,0% (3 odpovědi) = vždy
    • 50,0% (3 odpovědi) = často
  • Domníváte se, že personál je dostatečně odborně způsobilý?
    • 66,6% (4 odpovědi) = hodně
    • 33,3% (2 odpovědi) = maximálně
  • Umožňuje Vám tato služba naplnění Vašich potřeb a osobních cílů?
    • 50,0% (3 odpovědi) = maximálně
    • 50,0% (3 odpovědi) = hodně
  • Bere služba ohled na Vaše individuální potřeby?
    • 100% = vždy
  • Sdělte svůj názor, jak by měla poskytovaná sociální služba podle Vás vypadat, aby byla podle Vašich představ.
    • Klienti se shodli ve většině případů na tom, že mají k dispozici, co potřebují, ale mohl by být benevolentnější domovní řád ve večerních příchodech na CHD a délce návštěvních hodin na bytových jednotkách.
  • Co Vám brání v tom, aby jste nemusel/a využívat tuto sociální službu
    • Odpovědi klientů v této otázce byly opět velmi podobné - aby nemuseli využívat tuto službu, potřebovali by více finančních prostředků pro to, aby si zajistili vlastní bydlení.
  • Co Vám znemožňuje pracovat
    • Dvě klientky pečují o nezletilé děti a dvě svoji situaci spatřují v nedostatku příležitostí.   Dva dotazníky  zůstaly bez odpovědi, jsou to zřejmě ty klientky, které pracují.
  • Doplňující informace
    • Zde se mohli respondenti vyjádřit k tomu, co by rádi zlepšili. Tento prostor respondenti nevyužili ani v jednom případě.

Charitní domov pro matky s dětmi v tísni Zlín poskytuje své služby od roku 1997. Celoročně je zde k dispozici deset bytových jednotek s jednatřiceti lůžky pro deset dospělých s dětmi. Posláním služby je tedy poskytnutí přechodného a bezpečného ubytování osobám v nepříznivé sociální situaci spojené se ztrátou bydlení. Poskytování služby vychází z individuálních potřeb osob, s podporou jejich samostatnosti a nápomoci k návratu do běžného života. Přednostně je chráněn zájem nezletilého dítěte. Služba ctí své zásady – respektování soukromí a osobnosti uživatelů, vycházení z individuálně určených potřeb uživatelů, zachování lidské důstojnosti, motivování uživatelů k řádné péči o děti, týmová práce personálu.

Máte mělkou půdu pod nohama a nemáte se, spolu se svými dětmi, o koho opřít? Stali jste se terčem domácího násilí? Cítíte se, jako matka očekávaného dítěte, ohrožena? Ztratili jste střechu nad hlavou? Zde naleznete pochopení a oporu.

Charitní domov pro matky s dětmi v tísni Zlín, finanční podpora 2022: Zlínský kraj: Program pro poskytování finanční podpory z rozpočtu Zlínského kraje k zajištění dostupnosti sociálních služeb na území Zlínského kraje pro rok 2022 a Program pro poskytování finanční podpory z rozpočtu Zlínského kraje pro sociální služby na území Zlínského kraje pro období 2020 – 2022 (r.2022), statutární město Zlín, město Otrokovice a dárci - děkujeme. Bankovní spojení ČS, a.s., č.ú. 1400878319/0800.

Mgr. Soňa KUBÍKOVÁ

sociální pracovnice
Tel.: 734 435 379 E-mail: %hAkO9k84dBFRYUSgevxO1.7~bGkO1p