"Manžel mi poradil, ať to na vás zkusím," přiznala stěžovatelka
6. března 2020 Články

"Manžel mi poradil, ať to na vás zkusím," přiznala stěžovatelka

Pečovatelská služba. Je poskytovaná především starým a nemocným v jejich domácím prostředí. Sociální služba je tedy realizovaná u těch, kteří potřebují podporu druhé osoby. Díky ní pak tito lidé mohou žít i v čase ztráty soběstačnosti ve svém přirozeném prostředí a zachovat si tak mnohé dosavadní zvyklosti. Z pohledu pracovníků, pečovatelů, jde o zajímavou, pestrou, ale zároveň psychicky i fyzicky nelehkou práci, kde nesmí chybět srdce na dlani. Práci, která přináší spoustu radosti. I když někdy možná trochu nahořklé.

Jak už bylo zmíněno, pečovatelská činnost je skutečně velmi fyzicky i psychicky náročná. K tomu, aby všichni zainteresovaní byli spokojeni, musí být dodržovány, v případě poskytovatelů sociálních služeb písemně dané, jisté zásady. Vedle úcty, empatie, ochoty, odbornosti či profesionality, je to důvěra. Důvěra mezi pracovníky a uživateli, včetně jejich rodin. Tedy vzájemná důvěra. Asi není na světě nikdo, kdo by důvěru byl schopen ignorovat. Na význam tohoto slova, existuje mnoho citátů. Ten od holandského akademika jménem Manfred De Vries říká: „Důvěra je jako velmi jemná květinka. Dlouho jí trvá, než rozkvete, ale snadno se zašlápne.“ 

Blížil se nejen konec pracovní doby, ale i poslední únorový pracovní týden, když vedoucí služby zazvonil telefon a v něm poměrně rázný ženský hlas: "Ta vaše pracovnice, taková mladá, u maminky před čtrnácti dny pokazila mikrovlnnou troubu. Teď se netočí talíř. Žádám od vás úhradu opravy, nebo novou mikrovlnku. Pracovnice stále dokola jídlo přihřívala, strkala do něho prsty k zjištění teploty a cvakala ovládacím knoflíkem stále dokola. Cvak, cvak, cvak, cvak, ... " Trošku zvláštní stížnost, blesklo hlavou vedoucí. Volající ujistila, že vše prošetří a hned následující pracovní den se ozve. 

Bylo záležitostí sekund vyhledat, kdo u jmenované v onen den poskytoval službu. To, co k oznámenému problému sdělila velmi zkušená pečovatelka, se tak trošku rozcházelo s tvrzením nespokojené dcery uživatelky: "V ten den jsem uživatelce jídlo ani neohřívala, ani nepodávala. Byla u ní její dcera, která se o to chtěla sama postarat. Já vykonala veškeré ostatní smluvně dohodnuté úkony." Že tomu tak skutečně bylo, odpovídal i záznam ke službě. 

Nazítří zazvonil telefon, tentokrát ale stěžovatelky. Volala jí c.qy_14uK7NNQMQh07P%QStgc8Go2ca6jWmKLYSS%eHjeP4tl9LjEKC~~5m.CJ8_VvdjKSa7VV~52YsWV1Qu5f4uK7N_, aby ji informovala o výsledku svého šetření a ocitovala pracovnici, které ona plně důvěřuje. To, co se tentokrát od stěžující se dámy dozvěděla jí, obrazně řečeno, vyrazilo dech: "To nechte tak, ono je to vlastně dobré. Zapomeňte na to. Zapomeňte." Po krátké odmlce ještě žena dodala: "No, když on mi manžel poradil, ať to na vás zkusím..." Z podnětu vedoucí zazněla před ukončením hovoru z úst stěžovatelky strohá omluva.

Charitní pečovatelská služba Zlín, finanční podpora: Zlínský kraj z programu zajištění dostupnosti sociálních služeb na území Zlínského kraje pro rok 2020, statutární město Zlín a dárci. Bankovní spojení ČS, a.s., č.ú. 1400878319/0800.

Dle tvrzení stěžovatelky pracovnice stále dokola jídlo přihřívala, strkala do něho prsty k zjištění teploty a cvakala ovládacím knoflíkem mikrovlnné trouby stále dokola. Cvak, cvak, cvak, cvak, ...

Ing. Pavla  ROMAŇÁKOVÁ

Ing. Pavla ROMAŇÁKOVÁ

projektová manažerka
Tel.: 603 491 601 E-mail: _8IvRWhg88Ak1~l7VX~J27d4YanBZd54Ys