"Máte moji důvěru. Děkuji, že jste." I takovéto slovní ocenění se vyskytlo v dotazníkovém šetření služby za rok 2022
21. února 2023 Články

"Máte moji důvěru. Děkuji, že jste." I takovéto slovní ocenění se vyskytlo v dotazníkovém šetření služby za rok 2022

Vzájemná důvěra │ individuální přístup │nestrannost │ odbornost a profesionalita │ pocit bezpečí │ úcta, empatie, ochota = zásady poskytované sociální služby. Jsou dodržovány? A v jakém rozsahu? Nabízí služba i více, než základní činnosti? A co důvěra, kterou uživatelé pro svůj pocit bezpečí potřebují ... Nacházejí ji senioři, osoby se zdravotním postižením, osoby s tělesným postižením a rodiny s dětmi v terénní a ambulantní službě? Znovu, po roce, byly uživatelům otázky kladeny v anonymním dotazníkovém šetření.

V návaznosti na dotazníkové šetření z předchozích let jsme se zaměřili na zjištění souladu poskytování služby s veřejným závazkem i v roce 2022. Šetření probíhalo v listopadu a prosinci 2022. Bylo rozdáno 200 dotazníků, z toho se jich vrátilo 111. Jedná se o vyšší počet navrácených dotazníků než v minulých letech (v roce 2020 – 93, v roce 2021 - 101), což považuji za dobré.

Oproti minulým dvěma letům, které zásadně postihla pandemie covid-19, jsme v rámci hodnocení dotazníku tentokrát nezahrnuli žádnou otázku týkající se zvládání pandemie. Je to dáno i víceméně výraznou celospolečenskou adaptací na tento typ nemoci. Naopak jsme do letošního dotazníku zařadili otázku týkající se sociálního šetření v domácnosti. Domníváme se, že tento typ otázky v předchozích dotazníkových šetřeních chyběl (vzhledem k důležitosti sociálního šetření a tudíž správnému nastavení služby). Komletní dotazníkové šetření archivováno ve službě.

  • Pomáhají Vám pracovníci Charitní pečovatelské služby Zlín v tom, abyste mohl/a setrvat co nejdéle ve svém domácím prostředí a nemusel/a se nikam stěhovat, např. do domova pro seniory…?
    • 99% dotazovaných uživatelů potvrdilo, že jim služba pomáhá v tom, aby mohli setrvat co nejdéle v domácím prostředí; ve srovnání s minulými roky, je to prakticky totožná hodnota (od 2019 do 2021 – 97-100%)
      • „Každý si přeje umřít doma.“
      • „Velká pomoc.“
    • Odpověď rodinných příslušníků 100 % rodinných příslušníků, potvrzuje, že naše služba podporuje jejich nejbližší, naše uživatele v tom, aby mohli setrvat co nejdéle ve svém domácím prostředí, což je více než v minulém roce, a tedy se jedná o vynikající hodnocení. Uvedené je v souladu s posláním a cílem Charitní pečovatelské služby Zlín.  
  • Pomáhají Vám pracovníci služby zachovat Vaši soběstačnost a tím i běžný, respektive dosavadní způsob života? 
    • 96 % dotazovaných uživatelů odpovědělo na otázku kladně, pouze 3 % uživatelé neodpověděli, 1 % (tj. 1 osoba) z uživatelů odpovědělo záporně. Je tak potvrzen soulad s cílem služby – pomoci zachovávat běžný, dosavadní způsob života.
      • „Mají respekt k věku.“
  • Cítíte se v přítomnosti našich pracovnic bezpečně, důvěřujete jim? 
    • 97 % uživatelů uvedlo, že se cítí v přítomnosti našich pracovních bezpečně a důvěřuje jim.
      • „Pracovnicím plně důvěřuji.“
      • „Moc hodní lidé, vždy se na ně těším.“
      • „Je to moje rodina, můžu se svěřit se vším, mi vždycky poradí.“
      • „Jsem moc spokojená.“ „Mám je ráda, povykládám si s nimi, což přispívá k optimismu.“
    • Odpovědi rodinných příslušníků: 100 % respondentů uvedlo, že jejich blízký, o něhož je pečováno, se cítí bezpečně v průběhu služby, což je krásný výsledek důvěry. Jedná se o výborný výsledek u této otázky, s tím, že došlo k viditelnému zlepšení oproti předchozím letům. Bezpečnost a důvěru vůči pracovníkům pečovatelské služby vůbec hodnotí uživatelé i jejich rodinní příslušníci nejvíce pozitivně i oproti jiným tématům a okolnostem péče. 
  • Poskytují pracovnice pečovatelskou službu odborně a profesionálně? 
    • 97 % uživatelů uvádí, že naše služba je poskytována odborně rozhodně nebo spíše ano. Jedná se o totožný výsledek jako v předchozím roce, navíc s vyšším poměrem odpovědí rozhodně ANO, než v předchozích letech. Pouze jeden uživatel uvedl zápornou odpověď. 
    • Odpovědi rodinných příslušníků: 97 % rodinných příslušníků udává, že služba je poskytována odborně a profesionálně. 
  • Přistupují k Vám pracovníci/ce s úctou a respektem?
    • 98 % respondentů uvedlo, že k nim pracovnice přistupují s úctou a respektem, což byla jiným způsobem prověřena zásada poskytované služby/ úcta, empatie, ochota. Výsledek je prakticky totožný s minulým rokem, což je dobrý ukazatel. 
      • „Mají ohleduplnost. „Jsem velmi spokojena se službami." 
  • Doporučili byste naši službu jiným zájemcům?
    • Odpověď rodinných příslušníků: 98% by službu doporučilo. 
  • Ohodnoťte, prosím, spokojenost s Charitní pečovatelskou službou Zlín známkou jako ve škole (1 – 5).
    • 99 % uživatelů hodnotí spokojenost s pečovatelskou službou známkou výborně nebo velmi dobře, což je téměř totožné s minulým rokem a je to tedy velmi pozitivní zjištění a to, že služba funguje stále na velmi dobré úrovni a je hodnocena výborně. Jeden uživatel se nevyjádřil.
      • „Pracovnice jsou výborné, velice komunikativní. Není s nimi nuda a člověk ztrácí pocit osamělosti. Mám si s kým povykládat a rozebrat bolesti.“
      • „Děkuji za prokázané služby. Na každou návštěvu se těším. Ještě jednou děkuji!“
      •  „Mít takový kolektiv je vzácnost. Úcta ke stáří, ochota pomoci, se dnes tak často nevidí, a děvčata jí mají. Díky Vám všem!“
      • „Tato služba mně umožňuje žít v domácím prostředí.“
    • Odpovědi rodinných příslušníků: 91 % respondentů uvedlo ohodnocení výborné či chvalitebné, což je sice o 4 % méně pozitivních („1“ nebo „2“) odpovědí než v loňském roce, ale i tak se jedná o velmi pozitivní výsledek.  
      • „Všeobecná spokojenost, díky!“
      • „Chválím děvčata, jsou milé a vždycky ke mně vstřícné a ohleduplné. Zaslouží si velký dík. Vždy jsou dobře naladěny a vesele si  povídáme.“
      • „Vše v pořádku, tatínek spokojený.“
      • „Jsme velmi spokojeni s přístupem a prací všech pečovatelek.“
      • „Děkujeme mnohokrát za Vaši pomoc a lidský přístup všech Vašich zaměstnankyň.“
      • „Velmi milé chování všech, s kým jsme dosud jednali.“  
      • „Pečovatelky jsou šikovné, dělají svou práci velmi dobře.“

Charitní pečovatelská služba je od roku 1991 poskytována denně terénní, v pracovní dny i ambulantní formou, s okamžitou kapacitou sedmnáct uživatelů, a to na základě písemné smlouvy. Posláním služby je poskytnutí odborné pomoci rodinám s dětmi, osobám se zdravotním nebo tělesným postižením a seniorům se sníženou soběstačností, která vznikla v důsledku věku či nemoci. Služba plně podporuje úsilí uživatele setrvat co nejdéle ve svém domácím prostředí. Jejím cílem je zajistit bezpečné a odborné služby, zachovat běžný, resp. dosavadní způsob života uživatele, podpořit jeho soběstačnost a zmírnit osamělost a bezmocnost, umožnit, aby uživatel zůstal co nejdéle ve svém domácím prostředí, případně poskytovat péči v době, kdy rodinní příslušníci vykonávají svá zaměstnání.  

Ocitli jste se bezradní, neboť váš blízký se stal nemohoucím a závislým na pomoci druhých?
Nebo Vám samotným činí stále větší problém postarat se o sebe stejně, jako dříve?
Jsme tady pro Vás!

Charitní pečovatelská služba Zlín, finanční podpora 2022: Zlínský kraj - Program pro poskytování finanční podpory z rozpočtu Zlínského kraje k zajištění dostupnosti sociálních služeb na území Zlínského kraje pro rok 2022 a Program pro poskytování finanční podpory z rozpočtu Zlínského kraje k zajištění priorit sociálních služeb na území Zlínského kraje pro období 2020 – 2022 (r.2022), statutární město Zlín a dárci - veliké poděkování. Bankovní spojení ČS, a.s., č.ú. 1400878319/0800.