Pečovatelská služba: 98% dotázaných uvedlo, že k nim pracovnice přistupují s úctou a respektem
13. února 2020 Články

Pečovatelská služba: 98% dotázaných uvedlo, že k nim pracovnice přistupují s úctou a respektem

Průzkum se provádí tím způsobem, že vyškolený pracovník, tazatel, předloží vybraným lidem, tzv. respondentům otázku a nabídne možnosti odpovědi, většinou jsou to: ano – spíše ano – ne – spíše ne – nevím. Méně fundovanou formou průzkumu veřejného mínění, kde není kladen takový důraz na výběr respondentů, je anketa. Toliko otevřená encyklopedie s názvem Wikipedie. V sociálních službách k onomu průzkumu slouží anonymní dotazníkové šetření za účelem zjištění (ne)spokojenosti klientů a rodinných příslušníků s poskytovanou službou. 

„V návaznosti na dotazníkové šetření z předchozích let jsme se zaměřili na zjištění souladu poskytování služby s veřejným závazkem v roce 2019. Šetření probíhalo v listopadu a prosinci 2019. Uživatelům bylo předáno 200 dotazníků, přičemž návratnost byla 112 formulářů, z toho tři nevyplněny, tudíž bylo vyhodnocováno 109 dotazníků. Současně byli osloveni i rodinní příslušníci. Zde byla návratnost dotazníků 59%, přičemž tři dotazníky byly vráceny nevyplněné, ale s pochvalou,“ uvedla Hana Kuželová, sociální pracovnice služby.

Pomáhají Vám pracovníci v tom, abyste mohl/a setrvat co nejdéle ve svém domácím prostředí a nemusel/a se nikam stěhovat, např. do domova pro seniory, k rodině?

  • 87,2 % = rozhodně ano
  • 10,1% = spíše ano
  • 2,7% = bez odpovědi

97% dotazovaných uživatelů potvrdilo, že jim Charitní pečovatelská služba Zlín pomáhá v tom, aby mohli setrvat co nejdéle v domácím prostředí, což je v souladu s posláním a cílem služby. V roce 2018 to bylo 91% uživatelů. Rostoucí procento svědčí o správném nasměrování.

Odpověď rodinných příslušníků

  • 84,7 % = rozhodně ano
  • 11,9% = spíše ano
  • 3,4% = bez odpovědi

Pomáhají Vám pracovníci zachovat Vaši soběstačnost a tím i běžný, respektive dosavadní způsob života?

97% dotazovaných uživatelů odpovědělo na otázku kladně, zbylá 3% uživatelů se nevyjádřila. Je tak potvrzen soulad s cílem služby – pomoci zachovávat běžný, dosavadní způsob života.

Odpověď rodinných příslušníků

  • 95 % respondentů potvrdilo, že pečovatelská služba pomáhá uživatelů služby zachovávat běžný způsob života. 5% představují 3 respondenti, kteří se nevyjádřili. Uvedený výsledek je v souladu s cílem služby. 

Cítíte se v přítomnosti našich pracovnic bezpečně, důvěřujete jim?

  • 92,6 % = rozhodně ano
  • 6,4% = spíše ano
  • 1% = bez odpovědi

99% uživatelů uvedlo, že se cítí v přítomnosti pracovníků bezpečně a důvěřuje jim. Je tak potvrzen cíl a jedna ze zásad služby.

Odpověď rodinných příslušníků

  • 97 % respondentů se cítí bezpečně v průběhu služby, 3 % tvoří opět 2 respondenti, kteří se nevyjádřili. Je potvrzeno, že se uživatelé cítí při výkonu služby bezpečně. Byl potvrzen soulad s cílem a zásadami služby.

Cítíte se osaměle?

  • 17,4 % = ano
  • 72,5% = ne
    • „Přesto, že nejsem osamělá, přítomnost pečovatelek mě vždy potěší.“
  • 10,1 % = bez odpovědi

Poskytují pracovnice pečovatelskou službu odborně a profesionálně?

93 % uživatelů uvádí, že služba je poskytována odborně rozhodně nebo spíše ano. Žádný uživatel neuvedl zápornou odpověď.  

Rodinným příslušníkům byla položena otázka, zda pomáhají pracovnice zmírňovat osamělost jejich blízkého

  • 80 % rodinných příslušníků si myslí, že pracovnice CHPS Zlín pomáhají zmírňovat osamělost jejich blízkého. Dokládají to také písemná vyjádření. 13 % rodinných příslušníků si myslí, že služba nepomáhá zmírňovat osamělost uživatele a 4 respondenti neuvedli odpověď. Cíl služby- zmírňovat osamělost uživatelů, byl potvrzen.

Vyhovuje Vám časové rozpětí, ve kterém k Vám pracovnice dochází?

  • 62,4 % = rozhodně ano
    • „Respektuji, že pracovnice přicházejí v pozdější dopolední hodině. Přednost má osobní hygiena u nemohoucích seniorů.“
  • 31,2% = spíše ano
  • 6,4% = bez odpovědi

Napomáhá Vám pečovatelská služba (pomocí individuálního plánování) naplňovat Vaše potřeby?

  • 71,6 % = rozhodně ano
    • „Jsme velmi spokojeni – moc děkujeme.“
  • 21,1% = spíše ano
  • 7,3% = bez odpovědi

93 % respondentů uvedlo, že jim Charitní pečovatelská služba Zlín pomáhá pomocí individuálního plánování naplňovat potřeby. Jde o vzrůstající procento vzhledem k uplynulému období. Nikdo se nevyjádřil negativně. 

Přistupují k Vám pracovníci s úctou a respektem?

  • 96,4 % = rozhodně ano
    • „Jednoznačně!“
  • 1,8% = spíše ano
  • 1,8% = bez odpovědi

Hodnocení spokojenosti se službou známkou jako ve škole (1 výborně – 5 nedostatečně)

96 % uživatelů ohodnotilo svoji spokojenost známkou výborně nebo velmi dobře. Tři uživatelé se nevyjádřili.

U rodinných příslušníků v jednom dotazníku bylo sděleno velké poděkování za péči o manžela, ale zároveň uvedena známka dostatečná. 86,5% rodinných příslušníků uvedlo nejvyšší hodnocení. Je to výsledek, který opravdu potěšil.

Prostor pro sdělení jakékoliv připomínky, pochvaly, námětu k řešení

  • vyjádření uživatelů

    • „Chtěl bych vyjádřit pochvalu pracovnicím. Stávající pracovnice jsou ty nejlepší. Máme Vás moc rádi.“
    • „Jsem se vším, co pro nás děláte spokojena. Moc si všeho vážím. Moc děkuji.“
    • „Už jsme si zvykli na střídání zaměstnankyň Charity v den úklidu. Jsou ochotné, zdvořilé, důvěřujeme jim a děkujeme.“
    • „Jsem velice spokojená, rozšířila jsem vaše služby.“
    • „Nejprve jsem o pečovatelské službě nechtěla ani slyšet, teď jsem spokojená a doporučuji ji ostatním.“
    • „Oceňuji empatický přístup při řešení problémů.“
    • „Musím říct, že není co vytknout. Pracovnice se velmi dobře starají o všechny seniory.“
    • „Pracovnice Charity dělají svou práci poctivě.“
    • „Vážení jsem velmi spokojená a děkuji, že mi pomáháte i po stránce psychické. Že se dají některé neschopnosti zvládnout.“
    • „Charitní služba je výborná, pečovatelky laskavé a milé. Budu mít 83 roků a vadí mi v dnešní době, že mi vaše ekonomické oddělení nedovolí platit kartou. Děkuji, že mohu být součástí Vaší služby.“
    • „Děkuji za vzornou péči.“
    • „Děvčata chválím.“
    • „Chválím přívětivost pracovnice.“
    • „Plusem je komunikace při poskytování služby.“

Prostor pro sdělení jakékoliv připomínky, pochvaly, námětu k řešení

  • vyjádření rodinných příslušníků
    • „Děláte pro lidi staré hodně a prodlužujete jim život, protože se o ně staráte v domácím prostředí.“
    • „Z počátku jsem měla obavy, ale nyní jsme velmi spokojení. Jsem ráda, že jsem dala na radu dcery, která tvrdí, že pečovatelské služby jsou nejlepší od vás.“
    • „S péčí pracovnic pečovatelské služby jsme velmi spokojeni. Jsou velmi přívětivé, spolehlivé a zodpovědné.“
    • „S péčí o našeho blízkého jsme maximálně spokojeni. Vaší práce si vážíme. Děkujeme.“
    • „Každý kdo pomáhá starat se o nesoběstačného a téměř nemluvícího klienta, si zasluhuje pochvalu.“
    • „Moc děkujeme za pomoc při péči o mého manžela. Vaše služba mi umožňuje co nejdéle pokračovat ve vykonávání mého zaměstnání.“

Kompletní dotazníkové šetření je archivováno v sociální službě.

Charitní pečovatelská služba Zlín, finanční podpora: Zlínský kraj z programu zajištění dostupnosti sociálních služeb na území Zlínského kraje a programu Priority Zlínského kraje, obé pro rok 2019, statutární město Zlín a dárci.

Ing. Pavla  ROMAŇÁKOVÁ

Ing. Pavla ROMAŇÁKOVÁ

projektová manažerka
Tel.: 603 491 601 E-mail: _8IvRWhg88Ak1~l7VX~J27d4YanBZd54Ys