Průzkum se provádí tím způsobem, že vyškolený pracovník, tazatel, předloží vybraným lidem, tzv. respondentům otázku a nabídne možnosti odpovědi, většinou jsou to: ano – spíše ano – ne – spíše ne – nevím. Méně fundovanou formou průzkumu veřejného mínění, kde není kladen takový důraz na výběr respondentů, je anketa. Toliko otevřená encyklopedie s názvem Wikipedie. V sociálních službách k onomu průzkumu slouží anonymní dotazníkové šetření za účelem zjištění (ne)spokojenosti klientů a rodinných příslušníků s poskytovanou službou.
„V návaznosti na dotazníkové šetření z předchozích let jsme se zaměřili na zjištění souladu poskytování služby s veřejným závazkem v roce 2019. Šetření probíhalo v listopadu a prosinci 2019. Uživatelům bylo předáno 200 dotazníků, přičemž návratnost byla 112 formulářů, z toho tři nevyplněny, tudíž bylo vyhodnocováno 109 dotazníků. Současně byli osloveni i rodinní příslušníci. Zde byla návratnost dotazníků 59%, přičemž tři dotazníky byly vráceny nevyplněné, ale s pochvalou,“ uvedla Hana Kuželová, sociální pracovnice služby.
Pomáhají Vám pracovníci v tom, abyste mohl/a setrvat co nejdéle ve svém domácím prostředí a nemusel/a se nikam stěhovat, např. do domova pro seniory, k rodině?
- 87,2 % = rozhodně ano
- 10,1% = spíše ano
- 2,7% = bez odpovědi
97% dotazovaných uživatelů potvrdilo, že jim Charitní pečovatelská služba Zlín pomáhá v tom, aby mohli setrvat co nejdéle v domácím prostředí, což je v souladu s posláním a cílem služby. V roce 2018 to bylo 91% uživatelů. Rostoucí procento svědčí o správném nasměrování.
Odpověď rodinných příslušníků
- 84,7 % = rozhodně ano
- 11,9% = spíše ano
- 3,4% = bez odpovědi
Pomáhají Vám pracovníci zachovat Vaši soběstačnost a tím i běžný, respektive dosavadní způsob života?
97% dotazovaných uživatelů odpovědělo na otázku kladně, zbylá 3% uživatelů se nevyjádřila. Je tak potvrzen soulad s cílem služby – pomoci zachovávat běžný, dosavadní způsob života.
Odpověď rodinných příslušníků
- 95 % respondentů potvrdilo, že pečovatelská služba pomáhá uživatelů služby zachovávat běžný způsob života. 5% představují 3 respondenti, kteří se nevyjádřili. Uvedený výsledek je v souladu s cílem služby.
Cítíte se v přítomnosti našich pracovnic bezpečně, důvěřujete jim?
- 92,6 % = rozhodně ano
- 6,4% = spíše ano
- 1% = bez odpovědi
99% uživatelů uvedlo, že se cítí v přítomnosti pracovníků bezpečně a důvěřuje jim. Je tak potvrzen cíl a jedna ze zásad služby.
Odpověď rodinných příslušníků
- 97 % respondentů se cítí bezpečně v průběhu služby, 3 % tvoří opět 2 respondenti, kteří se nevyjádřili. Je potvrzeno, že se uživatelé cítí při výkonu služby bezpečně. Byl potvrzen soulad s cílem a zásadami služby.
Cítíte se osaměle?
- 17,4 % = ano
- 72,5% = ne
- „Přesto, že nejsem osamělá, přítomnost pečovatelek mě vždy potěší.“
- 10,1 % = bez odpovědi
Poskytují pracovnice pečovatelskou službu odborně a profesionálně?
93 % uživatelů uvádí, že služba je poskytována odborně rozhodně nebo spíše ano. Žádný uživatel neuvedl zápornou odpověď.
Rodinným příslušníkům byla položena otázka, zda pomáhají pracovnice zmírňovat osamělost jejich blízkého
- 80 % rodinných příslušníků si myslí, že pracovnice CHPS Zlín pomáhají zmírňovat osamělost jejich blízkého. Dokládají to také písemná vyjádření. 13 % rodinných příslušníků si myslí, že služba nepomáhá zmírňovat osamělost uživatele a 4 respondenti neuvedli odpověď. Cíl služby- zmírňovat osamělost uživatelů, byl potvrzen.
Vyhovuje Vám časové rozpětí, ve kterém k Vám pracovnice dochází?
- 62,4 % = rozhodně ano
- „Respektuji, že pracovnice přicházejí v pozdější dopolední hodině. Přednost má osobní hygiena u nemohoucích seniorů.“
- 31,2% = spíše ano
- 6,4% = bez odpovědi
Napomáhá Vám pečovatelská služba (pomocí individuálního plánování) naplňovat Vaše potřeby?
- 71,6 % = rozhodně ano
- „Jsme velmi spokojeni – moc děkujeme.“
- 21,1% = spíše ano
- 7,3% = bez odpovědi
93 % respondentů uvedlo, že jim Charitní pečovatelská služba Zlín pomáhá pomocí individuálního plánování naplňovat potřeby. Jde o vzrůstající procento vzhledem k uplynulému období. Nikdo se nevyjádřil negativně.
Přistupují k Vám pracovníci s úctou a respektem?
- 96,4 % = rozhodně ano
- „Jednoznačně!“
- 1,8% = spíše ano
- 1,8% = bez odpovědi
Hodnocení spokojenosti se službou známkou jako ve škole (1 výborně – 5 nedostatečně)
96 % uživatelů ohodnotilo svoji spokojenost známkou výborně nebo velmi dobře. Tři uživatelé se nevyjádřili.
U rodinných příslušníků v jednom dotazníku bylo sděleno velké poděkování za péči o manžela, ale zároveň uvedena známka dostatečná. 86,5% rodinných příslušníků uvedlo nejvyšší hodnocení. Je to výsledek, který opravdu potěšil.
Prostor pro sdělení jakékoliv připomínky, pochvaly, námětu k řešení
-
vyjádření uživatelů
- „Chtěl bych vyjádřit pochvalu pracovnicím. Stávající pracovnice jsou ty nejlepší. Máme Vás moc rádi.“
- „Jsem se vším, co pro nás děláte spokojena. Moc si všeho vážím. Moc děkuji.“
- „Už jsme si zvykli na střídání zaměstnankyň Charity v den úklidu. Jsou ochotné, zdvořilé, důvěřujeme jim a děkujeme.“
- „Jsem velice spokojená, rozšířila jsem vaše služby.“
- „Nejprve jsem o pečovatelské službě nechtěla ani slyšet, teď jsem spokojená a doporučuji ji ostatním.“
- „Oceňuji empatický přístup při řešení problémů.“
- „Musím říct, že není co vytknout. Pracovnice se velmi dobře starají o všechny seniory.“
- „Pracovnice Charity dělají svou práci poctivě.“
- „Vážení jsem velmi spokojená a děkuji, že mi pomáháte i po stránce psychické. Že se dají některé neschopnosti zvládnout.“
- „Charitní služba je výborná, pečovatelky laskavé a milé. Budu mít 83 roků a vadí mi v dnešní době, že mi vaše ekonomické oddělení nedovolí platit kartou. Děkuji, že mohu být součástí Vaší služby.“
- „Děkuji za vzornou péči.“
- „Děvčata chválím.“
- „Chválím přívětivost pracovnice.“
- „Plusem je komunikace při poskytování služby.“
Prostor pro sdělení jakékoliv připomínky, pochvaly, námětu k řešení
- vyjádření rodinných příslušníků
- „Děláte pro lidi staré hodně a prodlužujete jim život, protože se o ně staráte v domácím prostředí.“
- „Z počátku jsem měla obavy, ale nyní jsme velmi spokojení. Jsem ráda, že jsem dala na radu dcery, která tvrdí, že pečovatelské služby jsou nejlepší od vás.“
- „S péčí pracovnic pečovatelské služby jsme velmi spokojeni. Jsou velmi přívětivé, spolehlivé a zodpovědné.“
- „S péčí o našeho blízkého jsme maximálně spokojeni. Vaší práce si vážíme. Děkujeme.“
- „Každý kdo pomáhá starat se o nesoběstačného a téměř nemluvícího klienta, si zasluhuje pochvalu.“
- „Moc děkujeme za pomoc při péči o mého manžela. Vaše služba mi umožňuje co nejdéle pokračovat ve vykonávání mého zaměstnání.“
Kompletní dotazníkové šetření je archivováno v sociální službě.
Charitní pečovatelská služba Zlín, finanční podpora: Zlínský kraj z programu zajištění dostupnosti sociálních služeb na území Zlínského kraje a programu Priority Zlínského kraje, obé pro rok 2019, statutární město Zlín a dárci.
Ing. Pavla ROMAŇÁKOVÁ
projektová manažerka
Tel.: 603 491 601 E-mail: _8IvRWhg88Ak1~l7VX~J27d4YanBZd54Ys