Jste rádi když víte, zda odběratelé vaší práce, služby, jsou s ní spokojeni? Těší vás, když se k vám zákazníci vrací, či vás dokonce doporučí? Nejspíše odpovídáte kladně, je to tak nějak logické. Ne jinak je tomu u poskytovatelů sociálních služeb. A jak si stála v uplynulém kalendářním roce Charitní pečovatelská služba Zlín, je už nějaký ten den zřejmé. Několik stručných a výstižných otázek dostali jak uživatelé, tak rodinní příslušníci, ale i pracovníci jmenované služby.
- Dotazníkové šetření 2018, uživatel služby (pdf)
- Dotazníkové šetření 2018, rodinný příslušník a blízký uživatele (pdf)
- Dotazníkové šetření 2018, pracovníci služby (pdf)
Dotazníkové šetření je primárně změřeno na zjištění souladu poskytování služby s veřejným závazkem.
- uživatelům bylo předáno 260 dotazníků s návratností 146, z toho 8 dotazníků nevyplnili uživatelévyužívající pouze stravování v jídelnách pro seniory, kde je realizováno podání stravy
- rodinným příslušníkům a blízkým uživatelů bylo rozdáno 120 dotazníků, vrácen šedesát jeden dotazník. Pouze jeden dotazník se vrátil nevyplněný
- celkem 14 pracovníků Charitní pečovatelské služby Zlín odevzdalo dotazníky ověřující soulad poskytované služby s naplňováním veřejného závazku (poslání, cíle, zásady)
První otázkou bylo zjišťováno, zda pracovníci ChPS podporují uživatele v tom, aby mohli setrvat co nejdéle ve svém domácím prostředí a nemuseli opustit místo svého dosavadního pobytu.
- uživatelé: 91% dotazovaných uživatelů potvrdilo, že jim služba pomáhá v tom, aby mohli setrvat co nejdéle v domácím prostředí
- blízcí: 97 % rodinných příslušníků potvrzuje, že služba podporuje uživatele v tom, aby mohli žít co nejdéle ve svém domácím prostředí; vyjádřené procento je shodné s předchozím rokem
- pracovníci: všichni (12 rozhodně ano, 2 spíše ano) potvrzují, že díky službě mohou uživatelé setrcat co nejdéle ve svém přirozeném prostředí
Otázka třetí byla cílena na pocit bezpečí v přítomnosti pečovatelek.
- uživatelé: rozhodně ano odpovědělo 126 respondentů, 9 pak spíše ano. Bez odpovědi zůstalo jedenáct dotazníků. Z uvedeného vyplynul pocit bezpečí, což je cílem a současně zásadou při poskytování služby
- blízcí: rozhodně ano odpovědělo 52 respondentů, 8 pak spíše ano
-
„Se službami jsem velmi spokojena, děkuji.“
-
„Manžel je trvale ležící a vaše péči ve velmi důležitá.“
-
„Je rád, že k němu každý den někdo přijde.“
-
„Někdy je pečovatelka z důvodu přepracovanosti tak unavená, že je lépe asistovat při její práci.“
-
- pracovníci: rozhodně ano 13 odpovědí, jedna odpověď spíše ano
Cílem čtvrté otázky, která je považována za maximálně soukromou, bylo zjistit pocit osamělosti, resp. zda jej služba pomáhá zmírňovat.
- uživatelé: celkem 35% dotázaných se necítí osaměle, 49% uživatelů uvedlo, že služba pomáhá zmírňovat osamělost zcela nebo alespoň částečně, jeden respondent uvedl odpověď zápornou. Potvrdilo se, že cíl služby – zmírňovat osamělost uživatelů, je naplňován
- blízcí: 28 % rodinných příslušníků si myslí, že jejich blízký není osamělý. 67 % rodinných příslušníků si myslí, že služba pomáhá zmírňovat osamělost zcela či částečně
-
„Jsem jeho manželka, jsem stále doma s manželem. Manželé jsme 58 let.“
-
„Je v domácím prostředí a s rodinou.“
-
- pracovníci: ze svého úhlu pohledu vnímají, že více než 50% uživatelů se cítí osamoceně. Cílem služby tedy zůstává snaha o snižování osamělosti uživatelů
Sedmá otázka: Podporuje Charitní pečovatelská služba Zlín soběstačnost uživatelů?
- uživatelé: 87 % jich uvedlo, že jsou službou podporováni k soběstačnosti
- pracovníci: 86% uvedlo, že činnosti, které u uživatelů vykonávají, rozhodně pomáhají zmírňovat jejich ztrátu soběstačnosti. Podpora soběstačnosti je v souladu s cílem a posláním služby
Závěrem ohodnoťte spokojenost s Charitní pečovatelskou službou Zlín známkou, jako ve škole (1 – 5).
- uživatelé: jiná známka, než výborná či chvalitebná, se neobjevila
- blízcí: 57 respondentů uvedlo výbornou či chvalitebnou, tři se nevyjádřili; v jednom dotazníku rodinný příslušník vyjádřil velké poděkování za péči o manžela, ale zároveň v této otázce uvedl známku dostatečnou, tedy za 4
Prostor pro sdělení jakékoliv připomínky, pochvaly, námětu k řešení využili jen někteří:
- uživatelé:
-
„Jsem velmi spokojená pro slušnost, vlídnost, pochopení a trpělivost. Ochota je samozřejmostí. Díky všem“
-
„Schází mi, když potřebuju vyprat závěsy“
-
„Pracovnice žijí pro klienty“
-
„Už na potkání jsou pracovnice velmi milé, ochotné.“
-
„Když v rodině všichni pracují, je charitní služba potřeba. A jsou vynikající.“
-
„Je to velká výhoda a nám starším Vaše služby velice pomáhají. A doufám, že i do budoucna se můžeme spolehnout. Proto vám patří veliký dík. Jen snad chybí ta ordinace praktického lékaře. Hodně úspěchů do další vaší práce.“
-
„S prací a péči vašich pracovnic, a to všech, jsem velmi spokojená.“
-
„Zatím vaše služby využívám minimálně. Jen jednou týdně sprchování. S touto službou jsem naprosto spokojena!“
-
„Obdivuji jejich práci, která není vždy příjemná, ale přesto ji vždycky vykonají. Jsem vykoupaná, mám uklizeno a nemám díky nákupu hlad. Díky.“
-
„Ochotné a milé jsou děvčata při výdeji a roznášky obědů.“
-
„Kladně hodnotím provoz jídelny, stravu a hlavně chválím pracovnice kuchyně.“
-
- blízcí:
-
„Děkujeme“ „Děkujeme Vám“ „Velké díky“ se objevilo 11x
-
„Jste skvělí“
-
„Tatínek i my jsme spokojení, Děkujeme.“
-
„Ještě že vás máme.“
-
„Náš velký obdiv a vřelé díky.“
-
„Velmi kvalitní služba a všem potřebným vaši službu doporučuji“
-
„Všechny jsou velmi pečlivé.“
-
„Nelze použít výraz, že stanovené zásady nedodržují, funguje dohoda.“
-
„Vážím si moc organizací, které se zabývají sociálními službami. Člověk sám bez pomoci by si nepomohl – ani jeho příbuzní. Děkujeme moc za dosavadní spolupráci.“
-
Děkujeme všem, kteří věnovali čas dotazníkovému šetření. velmi si toho vážíme. Uděláme maximum, aby podněty a připomínky byly jednou z motivací, která nás posunuje v kvalitě, efektivitě,profesionalitě.
Podporovatelé a dárci sociální služby v roce 2018
- Zlínský kraj Finanční podpora z rozpočtu Zlínského kraje k zajištění dostupnosti sociálních služeb na území Zlínského kraje pro rok 2018
- Zlínský kraj Finanční podpora z rozpočtu Zlínského kraje k zajištění priorit sociálních služeb na území Zlínského kraje pro rok 2018
- statutární město Zlín
Ing. Pavla Romaňáková
projektová manažerka